Page 11

RaboWijzer 2017 12

De meeste supermarkten verkopen een deelassortiment duurzame producten, maar Marqt wil alles duurzaam doen. De missie van oprichter Quirijn Bolle is om alleen ‘echt eten’ tegen een ‘eerlijke prijs’ te verkopen. Marqt verkoopt levensmiddelen (zo veel mogelijk) van lokale leveranciers, die duurzaam zijn geproduceerd en geen kunstmatige toevoegingen bevatten. De keten groeide in negen jaar naar vijftien vestigingen in Amsterdam, Den Haag, Haarlem en Rotterdam, die volgens Bolle winstgevend zijn. Niet alleen het sustainable only-assortiment maakt Marqt onderscheidend, ook het businessmodel. Het bedrijf spot met de economy of scale-doctrine van de supermarktensector. Bolle legt uit: ‘Wij eisen niet van leveranciers dat ze de kostprijs verlagen zodra wij meer inkopen. En wij kopen zeker nooit onder de kostprijs.’ Volgens Bolle is Marqt er desondanks in geslaagd om de prijzen sinds de oprichting met dertig procent te laten dalen. Dit danken ze onder meer aan een efficiëntere logistiek en lagere vaste kosten, vanwege hogere omzetten per winkel. De eenzijdige focus in de foodsector op winstmaximalisatie staat haaks op duurzame doelstellingen, vindt Bolle. Dit werkt volgens hem smakeloze massaproducten in de hand, een ongezond eetpatroon en onderbetaalde boeren – zelfs in de biologische niche. Bolle wil voorkomen dat het bij Marqt te veel om winst gaat draaien, door dit te begrenzen tot een bepaald percentage. ‘Dat noem ik marqtwerking. Dat is marktwerking met een q.’ ten economie niet langer van ecologie scheiden, en schonere technologie omarmen. ‘Ze kunnen nu kiezen of ze Fuji worden (verduurzaamde na opkomst digitale fotografie) of Kodak (failliet).’ Om energietransitie te versnellen moeten bedrijven, financiële instellingen, onderwijs en overheid samenwerken, gelooft Koornstra. Namens burgerinitiatieven lobbyt hij als ‘energiecommissaris’ ook voor een ‘deltaplan’. ‘Net als bij andere crises moeten wij onze mensen nu mobiliseren en één team worden.’ Volgens Koornstra is Nederland al koploper in innovatie, maar moeten we beter worden in ‘implementatie’. Dat is het invoeren van de nieuwe technologie die de bestaande vervangt. ‘De overheid, pensioenfondsen en bedrijven kunnen de krachten bundelen bij de verduurzaming van woningbouw. Het is gemakkelijk om dit aantrekkelijk te maken voor huurders.’ Zo ontstaat aanbod dat te verleidelijk is om te weigeren en wordt duurzaam ondernemen mainstream en een banenmotor. Om met Branson en de popband REM te spreken: It is the end of the world as we know it … and I feel fine. Dankzij Tesla niet meer roken (uit de uitlaat) Stoere kerels roken niet meer, maar de ronkende verbrandingsmotor heeft nog altijd een mannelijk imago. Toch komt daar nu snel verandering in, dankzij Elon Musk. De rasondernemer – rijk geworden met PayPal – investeerde rond de financiële crisis zijn totale privévermogen in Tesla Motors en ruimtevaartbedrijf SpaceX. Met die bedrijven maakt hij wat anderen voorspellen. Tesla Motors heeft de missie om de automarkt om te krijgen van de vervuilende verbrandingsmotor naar de in potentie schonere elektrische motor. En dat lukt ook nog. De Tesla model S – de snelste sedan ter wereld – bleek een regelrecht verkoopsucces. Sindsdien is Tesla hot en Nederland profiteert daarvan mee. Het Europese hoofdkwartier is sinds 2013 in Amsterdam gevestigd en het Europese distributie- en assemblagecentrum bevindt zich in Tilburg. Andere regio’s vechten om een eigen Tesla-fabriek. Zo bestookten de noordelijke provincies Musk met tweets: ‘Hi @TeslaMotors @ elonmusk, we are Top Dutch!’ Hoe hot Tesla is, blijkt uit de voorverkoop van het nieuwe Tesla Model 3. In no time na de presentatie haalde Tesla 232.000 bestellingen binnen. Daarnaast loopt het bedrijf voorop met zonnedakpannen die stroom opwekken en de thuisbatterij Powerwall, waarin die elektriciteit kan worden opgeslagen. Een stoere kerel rookt straks dus ook niet meer uit zijn uitlaat, maar zoeft voorbij, voortgestuwd door zijn zelf opgewekte stroom. Vechten tegen prijsvechten ‘Ons land beschikt nu al over meer dan driehonderd lokale spelers in duurzame energie’ Wijzer · Rabobank Private Banking 11


RaboWijzer 2017 12
To see the actual publication please follow the link above