Page 13

RaboWijzer 2017 12

Kantelaars Zizi Fernandes, oprichtster van Mama Taxi Een luxe taxi- en chauffeursbedrijf voor de zakelijke markt, waar vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt als chauffeur aan het werk kunnen. Dit idee van Zizi Fernandes werd in 2013 uitgeroepen tot ‘Beste Idee van Zuid-Afrika’. Mama Taxi is nu een jaar operationeel in Rotterdam en Zizi’s ambities zijn groter dan ooit. Haar kantoor bevindt zich in het hart van Rotterdam in het Groothandelsgebouw, een bruisende bijenkorf vol grote en kleine bedrijven pal naast het Centraal Station. Als ras-Rotterdammer met een liefde voor ondernemen voelt Zizi zich hier als een vis in het water. Mama Taxi ging een jaar geleden van start en inmiddels heeft Zizi tien ‘mama’s’ in dienst die op oproepbasis klanten uit het zakenleven vervoeren in een luxe Tesla model S. Haar prijzen zijn marktconform; ritten zijn uitsluitend telefonisch of via de Mama Taxiapp te reserveren. Je businessmodel is gebaseerd op uitsluitend vrouwelijke chauffeurs, die willen toetreden tot de arbeidsmarkt. Wie zijn deze vrouwen? ‘Rotterdam kent meer dan honderdzeventig nationaliteiten en is een kleurrijke metropool. Daarbinnen bevindt zich een groep vrouwen die niet makkelijk aan het werk komt. Bijvoorbeeld omdat ze in de bijstand zitten, geen opleiding hebben of altijd thuis voor de kinderen hebben gezorgd. Deze vrouwen geven wij een kans om zich te ontplooien door hen op te leiden en uiteindelijk een baan aan te bieden. Het voornaamste doel is om samen hun kracht te ontdekken.’ Je komt uit het bankwezen, waar je werkte als private banker. Iets heel anders dan een sociaal maatschappelijke onderneming als Mama Taxi. ‘Als jong meisje, opgroeiend in het Afrikaanse Guinee-Bissau, was ik altijd al bezig met het opzetten van allerlei projecten waarbij ik iets voor anderen kon betekenen. Naast die sociale betrokkenheid zit ondernemen mij in het bloed, daarom ben ik bedrijfskunde gaan studeren. Ook tijdens mijn baan in het bankwezen was ik graag betrokken bij maatschappelijke initiatieven. Ondernemen en geld verdienen is leuk, maar met het sociale aspect van Mama Taxi komt nu alles samen wat ik ambieer.’ Hoe leid je de vrouwen bij Mama Taxi, die vaak geen arbeidsverleden hebben, gedegen op? ‘Om te beginnen betrek ik Rotterdamse gemeentelijke instanties bij het zoeken naar geschikte kandidaten. De vrouwen die voor ons werken, moeten representatief zijn en vloeiend Nederlands spreken. Als we tot een overeenkomst komen, gaat iedere ‘mama’ een opleidingstraject in van vier maanden. Daar leren zij onder meer het stratennetwerk, krijgen ze een EHBO-cursus Wijzer · Rabobank Private Banking 13


RaboWijzer 2017 12
To see the actual publication please follow the link above