Page 14

RaboWijzer 2017 12

en moeten ze kennis opdoen van de historie en toeristische plekken van de stad. Daarnaast krijgen ze les in hoe ze de Tesla moeten bedienen en onderhouden, en ‒ niet onbelangrijk ‒ hoe ze zich in geval van nood kunnen verdedigen. Safety first? ‘Inderdaad. Als vrouwelijke taxichauffeur ben je toch kwetsbaar, er kan altijd een klant tussen zitten die zich misdraagt. Veiligheid voor onze chauffeurs gaat voor alles. Daarom rijdt Mama Taxi niet op straat op zoek naar passagiers en staan we niet bij een standplaats. Omdat we op bestelling rijden, hebben we voor elke rit al vooraf contact met onze klanten en weten we precies wie er in de auto stapt. Dat geeft een veilig gevoel, en het is meteen de eerste stap naar een zakelijke band. Vaste klanten vragen door de goede service die we leveren soms zelfs naar hun ‘eigen’ chauffeuse.’ Hoe wordt er door de passagiers op de ‘mama’s’ gereageerd? ‘Onze klanten zijn erg positief, we krijgen na afloop van een rit vrijwel altijd ‘Onze chauffeurs zijn altijd hoffelijk en trots, ze voelen zich belangrijk en gewaardeerd’ goede feedback. Ik streef ernaar de service voortdurend te verbeteren. Klanten moeten zich veilig en comfortabel voelen. Dat zit onder meer in de details, zoals een flesje water naast hun stoel. Of een krant op de achterbank. Tevens onderstreep ik bij elke nieuwe klant de achtergrond van ons bedrijf, waardoor mensen zich betrokken voelen bij het sociale aspect van de onderneming. Het toetreden tot de arbeidsmarkt en de zelfontplooiing wordt de chauffeurs enorm gegund. Omdat de ‘mama’s’ allerlei etnische achtergronden hebben, heb ik ook dames in dienst die bij hun speciaal ontworpen mantelpakje een hoofddoek dragen. Ook daar heb ik nog nooit een klacht over gehad. Onze chauffeurs zijn altijd hoffelijk en trots, ze voelen zich belangrijk en gewaardeerd. Zij zijn het visitekaartje van mijn bedrijf.’ Je grootmoeder speelt een belangrijke rol in je leven én in je onderneming. ‘Mijn inmiddels negentigjarige oma woont in Guinee-Bissau en liep dagelijks in de hitte grote afstanden om boodschappen te doen. Haar familieleden stonden erop dat ze daarvoor een taxi zou nemen, zodat ze niet meer telkens met zware tassen hoefde te sjouwen. Ze kreeg geld voor een taxirit, zodat ze op haar hoge leeftijd niet meer zo veel hoefde te lopen. Maar in Guinee-Bissau is een taxirit anders dan hier. Vaak zit je met te veel mensen in een auto, rijdt de chauffeur om of te hard of word je afgezet. Een onveilige situatie voor een vrouw, dus mijn grootmoeder bleef liever lopen. ‘Ik ben mijn eigen taxi: snel, veilig en betrouwbaar’, zei ze trots. Zo kreeg ze haar bijnaam Mama Taxi. Mijn bedrijf draag ik aan haar op. Ze is mijn grote voorbeeld.’ Ervaar je concurrentie met populaire taxibedrijven als Uber? ‘Reguliere taxibedrijven hebben een heel andere aanpak. Ze zijn anoniemer en pikken ook particuliere klanten op die toevallig in de buurt zijn. Met Mama Taxi hebben we ons vanaf het begin gericht op een specifieke doelgroep: topfunctionarissen uit de zakenwereld, politici en bedrijven als restaurants en hotels. Daarnaast is onze financiële bedrijfsvoering anders geregeld. Het 14


RaboWijzer 2017 12
To see the actual publication please follow the link above