Page 21

RaboWijzer 2017 12

Een goed bestede vakantie Steeds meer toeristen vinden het een prettig idee dat ook de lokale bevolking kan meeprofiteren van hun reis. Reisorganisaties spelen hierop in met nieuwe, unieke reismogelijkheden. Vakantie: even lekker een paar weken ertussenuit om te relaxen in een andere omgeving. Zo simpel kan het zijn, maar steeds meer mensen voelen de behoefte om meer te halen uit hun vakantie. Ze zoeken een verrijking en verdieping die verder gaat en die niet meer alleen op hun eigen welzijn is gericht. ‘Mensen willen op een duurzamer manier reizen’, constateert reistrendwatcher Tessa aan de Stegge. ‘Ze hebben in toenemende mate behoefte iets positiefs achter te laten, lokale economieën te helpen, en voelen zich steeds vaker ongemakkelijk bij de gedachte dat hun geld vooral naar grote internationale organisaties gaat.’ Daarnaast hebben steeds meer vakantiegangers de wens een unieke ervaring op te doen, aldus Aan de Stegge. Ze beseffen: hoe plaatselijker en kleinschaliger je ervaring is, hoe unieker en authentieker. Een van de nieuwe organisaties die sinds enkele jaren tegemoetkomt aan de veranderende vakantiebehoefte is Better Places, een platform dat kleine, lokale reisorganisaties en Nederlandse reizigers met elkaar in contact brengt. ‘Wij richten ons op mensen die altijd veel hebben gereisd,’ vertelt oprichtster Saskia Griep, ‘maar nu geen tijd meer hebben alles allemaal zelf uit te zoeken. Ze beschikken echter wel over de financiële middelen om iemand in te schakelen die dat voor hen doet. Wij kunnen hun 100 procent maatwerk leveren en werken hiervoor samen met specialisten ter plekke.’ Griep, een antropologe die al 25 jaar werkzaam is in de reiswereld, constateert een duidelijke ontwikkeling in de reiswensen van de Nederlandse en internationale vakantieganger. ‘Van meet af aan konden wij rekenen op veel belangstelling van reizigers die bewust kiezen voor kleinschalige reisorganisaties en voor wie het vanzelfsprekend is dat de lokale bevolking meeprofiteert van het toerisme naar hun land. Maar er zijn ook mensen die het in eerste instantie gewoon om een leuke reiservaring te doen is. Wanneer zij eenmaal een reis via ons hebben gemaakt en daarbij echt contact hebben met de plaatselijke bevolking, ontstaat er bij hen een bewustzijn en betrokkenheid.’ Joke Lagendijk, die samen met haar partner Marc via Better Places een reis door Namibië maakte, beaamt dit. ‘In eerste instantie was het ons te doen om een zelfstandige, authentieke reis. Maar het nauwe contact met de mensen ter plaatse bleek echt een meerwaarde.’ Gelijkwaardige verhouding Wie voor het eerst een verre reis maakt en armoede ziet, herkent wellicht de behoefte om iets te doen voor de bevolking. Griep: ‘Veel mensen gaan dan bijvoorbeeld oude kleding geven of schriftjes, snoepjes of andere dingen kopen. Ontzettend goed bedoeld, maar het schept ook een ongelijkwaardige verhouding. Een van onze uitgangspunten is juist een gelijkwaardige verhouding tussen de reiziger en de plaatselijke bevolking. Wij vinden het belangrijk dat de plaatselijke reisorganisaties trots kunnen zijn omdat zij een reiservaring aanbieden die precies aansluit op de behoefte van de vakantieganger.’ Voor Marjan Overgaag, die afgelopen jaar naar Myanmar reisde, was betrokkenheid bij de plaatselijke bevolking zelfs een hoofdreden om voor Better Wijzer · Rabobank Private Banking 21


RaboWijzer 2017 12
To see the actual publication please follow the link above