Page 22

RaboWijzer 2017 12

Places te kiezen. ‘Ik vind het belangrijk dat wat ik te besteden heb bij lokale mensen terechtkomt. Bovendien spreekt het me aan om in kleinere accommodaties te logeren.’ Overgaag is representatief voor een groeiende groep vakantiegangers die zich bewust is van het feit dat reizen gepaard gaat met een zogeheten ‘CO2-voetafdruk’, en daarvoor zijn verantwoordelijkheid wil nemen. De reiswereld speelt daarop in. In 2016 ontwikkelden de reisbrancheorganisatie ANVR, de toeristische opleiding NHTV en nog enkele organisaties de Carmacal-calculator, aan de hand waarvan kan worden vastgesteld wat de klimaatschade is. Niet alleen van een vliegreis, maar ook van het landarrangement van een vakantie. Dit meet- instrument werd onlangs door de World Travel Tourism Council bekroond met de Tourism for Tomorrow Award en kan zich in internationale belangstelling verheugen. Touroperators als Better Places en SNP Natuurreizen maken gebruik van de Carmacal-calulator en hebben de CO2- compensatie in hun prijzen verdisconteerd. Ook bij touroperators als Koning Aap en Riksja Travel is de reissom inclusief deze compensatie, een fenomeen waarmee Nederland internationaal vooroploopt. Andere organisaties, zoals Sawadee en Thika Travel, bieden hun klanten de mogelijkheid hun CO2- uitstoot via een meerprijs te compenseren. Do as the locals do Dat reizigers niet alleen geïnteresseerd zijn in het aangename klimaat en de toeristische faciliteiten van een land, maar ook steeds meer in contact met de plaatselijke bevolking, blijkt ook uit de toenemende populariteit van een website als www.withlocals.com. Dat is een groot platform dat reizigers en locals bij elkaar brengt. Trendwatcher Tessa aan de Stegge: ‘Het aardige van dat platform is dat die local niet een gids, kok of reisbegeleider mag zijn. Het zijn allemaal mensen die een baan hebben en het daarnaast leuk vinden reizigers te ontvangen. Zodat je bijvoorbeeld in Hongkong bij een Chinees gezin kunt eten. Zo’n gezin doet dat omdat zij het leuk vinden hun wereldbeeld te verbreden. Het gaat dus niet om een verkapte vorm van ontwikkelingshulp.’ Een andere nieuwe trend is ‘WWOOfen’ (World Wide Opportunities on Organic Farms): belangstellenden komen via een soort kibboetsformule in contact met boerderijen waar je tegen kost en inwoning leert over organisch boeren, mensen ontmoet die dat ook aanspreekt en, zoals de website stelt, ‘helpt bouwen aan een duurzame, wereldwijde gemeenschap’. Sociale impact Better Places behoort, samen met African Travels, tot de eerste reisorganisaties die zijn aangesloten bij Social Enterprise, een stichting die sociaal ondernemen stimuleert. Saskia Griep: ‘Wij zijn momenteel druk bezig de socio-economische impact van onze reizen nauwkeurig in kaart te brengen. Dat wij zijn aangesloten bij Social Enterprises is daarvan een logisch onderdeel. Natuurlijk, geld verdienen is noodzakelijk, anders kun je de organisatie niet draaiend houden en heb je geen impact. Maar de focus ligt op de sociale impact, niet op het geld.’ Tessa aan de Stegge ziet op reisgebied in de nabije toekomst alleen maar winnaars. ‘Voor steeds meer reizigers geldt dat ze niet meer louter op vakantie willen om uit te rusten en daar alleen zelf profijt van hebben. Dat knaagt aan mensen. Ze willen dat ook de plaatselijke bevolking en de natuur beter worden van hun bezoek.’ Foto Withlocals.com 22


RaboWijzer 2017 12
To see the actual publication please follow the link above