Page 25

RaboWijzer 2017 12

vrouwen en meisjes in donkere interieurs. Technisch perfecte beelden, maar, zo benadrukt ze: ‘Techniek is niet meer dan een middel. Ik werk met mensen die technisch vakkundig zijn. Ik kan mij dan concentreren op het in beeld brengen van een emotie. Bij Xteriors was ik gefocust op de werking van het licht, contrastwerking, en het verloop van schaduwen.’ Haar werk wordt vaak vergeleken met de oude meesters, met name de Vlaamse Primitieven en Johannes Vermeer. Wat heeft ze van hen geleerd? ‘In mijn werk zitten informele referenties naar de oude meesters. Het sobere licht- en kleurpalet van ons in het noorden is anders dan het vette kleurgebruik van de Italianen. Dat zie je ook bij mijn werk terug. Ik kijk graag naar oude meesters en kijk dan naar hun lichtgebruik en compositie. Ik maak keuzes in waar de aandacht in het werk wordt gelegd en hoe een bepaalde rust wordt gecreëerd. Bij de serie Xteriors word je gevangen in een beweging. Het is een soort beweging binnen een still. Vermeer schilderde bevriezingen in de tijd. Ik wilde een beweging in het stille.’ Met haar video’s gaat Dolron verder in beweging: ‘Aan de hand van schetsen laat ik mijn team zien waar ik naartoe wil. Tijdens het werken aan Complex Systems hebben we het dan bijvoorbeeld eindeloos over het creëren van diepte, over orde en chaos, over wat je voelt, over het wegduiken en weer terugkomen van de vogels en over leven en dood. Ik ga dan tot het uiterste. En pas als ik helemaal tevreden ben, stoppen we.’ Favoriet van de Rabo Kunstcollectie Dolrons werk is opgenomen in de collecties van het Guggenheim Museum in New York, het Victoria & Albert Museum in Londen en het Reina Sofia Museum in Madrid. Ook in de Rabo Kunstcollectie is ze ruim vertegenwoordigd. Curator van de Rabocollectie Verily Klaassen somt op: ‘We hebben inmiddels 41 werken van haar. Onze eerste aankoop bestond uit werken uit de serie Gaze (1996-1998), een reeks foto’s van mensen onder water, en Exaltation (1991-1999), met schokkende beelden van zelfmutilatie tijdens religieuze rituelen. We volgen haar al twintig jaar. Haar werk past goed in onze collectie, omdat ze een sterke betrokkenheid voelt bij de mensen die ze fotografeert. Ook haar historisch besef is groot, dit is duidelijk zichtbaar. Wereldberoemd is de serie Xteriors. Bij dit werk word je meegezogen in een mysterie, balancerend tussen zijn en niet-zijn. Het portret Xteriors II doet sterk denken aan het beroemde Portret van een jonge vrouw van Petrus Christus, dat de renaissanceschilder ruim vijfhonderd jaar geleden schilderde. Dit werk van Dolron is volgens de mensen van de Rabo Kunstcollectie by far het meest favoriete werk van de medewerkers van de Rabobank.’ Wijzer · Rabobank Private Banking 25


RaboWijzer 2017 12
To see the actual publication please follow the link above