Page 59

RaboWijzer 2017 12

Hollands glorie FORMATFABRIEK Na Amerika en Engeland is Nederland het best presterende land wat betreft de export van televisieformats. In 2012 was Nederland goed voor ongeveer 15 procent van de wereldwijde export van formats. Programma’s als Big Brother, Deal or no Deal, The Voice, Hello Goodbye en Ali B. op volle toeren zijn een succesformule in veel landen. Waar dat succes vandaan komt, laat zich verklaren door een aantal factoren. Doordat Nederlanders ‘anders’ durven te denken hebben we een goede voedingsbodem voor creativiteit. Nederlandse formats zijn daardoor in eerste instantie gewaagd. Denk bijvoorbeeld terug aan Big Brother, waarvan de eerste uitzending al in 1999 (!) was. Big Brother zette Nederland als formatmaker stevig op de wereldkaart, vanwege de hoge kijkcijfers en de enorme buzz. De geschiedenis van onze publieke omroep speelt ook een rol. Omdat er zo veel omroepen waren, was er plek voor veel programma-ideeën. Ten slotte is ons land cultureel gericht op de Angelsaksische wereld. Wat hier wordt gemaakt, sluit aan bij de smaak van Engelse en Amerikaanse kijkers: een grote afzetmarkt. Wijzer · Rabobank Private Banking 59


RaboWijzer 2017 12
To see the actual publication please follow the link above