Page 74

RaboWijzer 2017 12

Private musea Iedereen een eigen museum Ze lijken de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond te schieten: private musea. Ook in Nederland. Voorlinden en Tempelhof zijn twee voorbeelden, alhoewel geheel verschillend. Vanwaar deze trend? Waarom worden ze geopend en is het wel zo verstandig? Het is een wereldwijde trend: een particulier museum van hedendaagse kunst. Op dit moment zijn er wereldwijd 317. Vooral in Europa (45%) en Azië (33%) zijn ze te vinden. De meeste in Zuid-Korea, de Verenigde Staten en Duitsland. Om een paar bekende en recente voorbeelden te noemen: de Fondation Prada in Milaan, het Louis Vuitton Museum van Bernard Arnault in Parijs en de Garage van de vrouw van oligarch Abramovitsj in Moskou. De oprichters zijn over het algemeen vermogende particulieren die de zestig zijn gepasseerd. Ze bouwden hun museum in hun eigen woonplaats. De oprichter van het Nederlandse Museum Voorlinden in Wassenaar voldoet ook aan dat profiel. Ondernemer Joop van Caldenborgh is 76 en bouwde zijn eigen museum in zijn woonplaats Wassenaar. Suzanne Swarts werkt al twaalf jaar voor de collectie van Van Caldenborgh, de Caldic Collectie, en is, sinds Wim Pijbes als directeur van Voorlinden vertrok, naast inhoudelijk artistiek ook zakelijk verantwoorde- lijk. Waarom moest de Caldic Collectie eigenlijk een museum worden? Swarts: ‘Heel lang wilde Joop helemaal geen museum, maar als bestuurder bij een aantal musea had hij gezien dat als verzamelaars hun collectie aan een museum schenken, er een paar in de zaal komen en de rest in de kelders verdwijnt. Dat wilde hij niet. Eigenlijk is het pas sinds onze eigen tentoonstelling I promised to love you in 2011 een serieuze overweging geworden. We konden in de Kunsthal ineens objecten laten zien die zo groot waren, dat ze nooit uit de opslag waren geweest. Daarnaast vonden we het ook geweldig om een tentoonstelling te maken. We hadden van de directeur van de Kunsthal carte blanche gekregen. Tot onze verrassing kwamen er 85.000 mensen op af. Toen zagen we in hoe leuk het is om de collectie te delen en zo is het pas echt gaan rollen.’ Visie is nodig Volgens Guus Loomans, charity manager van Rabobank Charity Management, onderdeel van Rabobank Vermogensmanagement, is de huidige trend van private musea historisch gezien niet uniek: ‘Boijmans, het Van Abbe, de Pont, het Singer Museum, zijn allemaal ooit gesticht door rijke industriëlen die iets wilden terugdoen. Maar met enkele miljoenen en een mooie collectie kun je vandaag nog geen eigen museum oprichten. En als je al een museum hebt staan en een collectie, dan moet je ook de middelen hebben om het te onderhouden en een visie hebben op de continuïteit ervan. Gerichte aankopen houden de collectie levend en maken het museum toekomstbestendig.’ Loomans ziet alternatieven voor een eigen museum: ‘Je zou je goed kunnen oriënteren op bestaande musea en kijken wat je samen kunt doen, ook internationaal. Je kunt een online museum maken of een prachtig boek maken van je collectie. Verder kun je een fonds oprichten dat je collectie beheert en uitleent via een depot. Het uitlenen leidt vaak tot een goede relatie met het museum waarmee je samenwerkt. Musea bouwen speciaal depots voor 74


RaboWijzer 2017 12
To see the actual publication please follow the link above